Logo en huisstijl

huisstijl-vd-dragt-autobedrijf
beeldmerk en tekstmerk vormen het logo van Connect wifi-camerasystemen.
Voorbeeld van een kleurguide voor de huisstijl guide

Laat zien wie je bent, een logo maakt jouw bedrijf compleet.

Eigenlijk een van de leukste dingen van de start van jouw bedrijf, of het vernieuwen van die verouderde stijl om weer een frisse wind te laten waaien; een nieuw logo!

Een warme kleur in combinatie met afgeronde vormen en een vriendelijk lettertype zouden de basis ingredienten kunnen zijn van het logo voor de plaatselijke bakker. Bewust of onbewust dragen kleur, vorm en plaatsing bij aan de emoties die het logo bij mensen oproept.

Een juist afgewogen logo trekt de juiste klant aan, en ook het tegenovergestelde is waar. Wanneer de bakker een flitsend futuristisch logo met scherpe randen, zilver metallic kleuroppervlak en sci-fi lettertype zou hebben is het aantrekken van de juiste klanten veel lastiger. De kans dat er organisch traffic ontstaat is zelfs haast nihil.

Een goed logo komt tot stand door een gedegen ontwerp dat is gebaseerd op de waarden en visie van de onderneming in combinatie met persoonlijke wensen en een passende uitstraling bij de markt waarin het bedrijf zich begeeft. Het is daarom echt niet gek om voor het ontwikkelen van het logo even een bakje koffie te drinken samen en te bespreken welke kant je op wilt met jouw bedrijf zodat we hier het logo bij kunnen laten aansluiten.

Interesse? Ik neem graag vrijblijvend contact met je op om e.e.a. samen te bespreken.  Bel, mail of app gerust!

Een huisstijl is essentieel voor een serieuze onderneming.

In de huisstijl van een bedrijf wordt o.a. vastgelegd met welke kleuren wordt gecommuniceerd, welke fonts (lettertypes) worden gebruikt, hoe het logo en de elementen kunnen worden toegepast en voorbeelden geschetst van de toepassing van dit alles.

De huisstijl kan worden gezien als het handboek voor communicatie. Het is onmisbaar voor degene die zijn bedrijf een sterke merkidentiteit (de Engelse vertaling 'Corporate Identity' is geen toeval) wil meegeven. Door vast te houden aan de bepaalde normen in het handboek is de uitstraling van de uitingen altijd herkenbaar. Zo kan het dat een sponsorbord bij de voetbalvereniging, een flyer op de balie, een visitekaartje, autoreclame, een advertentie in de krant allemaal in één oogopslag duidelijk van hetzelfde bedrijf zijn.

Menig startend ondernemer onderschat de kracht van het opzetten van een duidelijke huisstijl, en vindt het bijvoorbeeld overdreven dat verhoudingen in kleurbezetting niet nodig zijn. Echter wanneer het simpele voorbeeld van bijvoorbeeld Heineken waarbij de verhouding van de kleur groen erg hoog is, en daarom heel erg herkenbaar als 'Heinekengroen'. Ook is de bekende rode ster, en de lachende 'e' een van de elementen die Heineken goed inzet als herkenning.
Een ander goed voorbeeld is KLM die met de bekende blauwe kleur in combinatie met wit een vrij herkenbaar beeld creëert dat ook harmonieus samengaat met de lucht en wolken waarin het grootste deel van de dienstverlening plaatsvindt.

Al met al is een huisstijl vorm te geven van een paar pagina's tot een serieus handboek met honderden pagina's (wees gerust; dit is voornamelijk het geval bij grote multinationals). En dient voornamelijk als handvat voor iedereen die een uiting verzorgt of gaat verzorgen voor de onderneming. Het is in ieder geval een heerlijke manier om vast te leggen welke stijl bij jouw bedrijf past, en door deze consequent door te voeren versterkt dit dus de identiteit van jouw bedrijf door middel van de integrale herkenbaarheid.

Interesse? Ik neem graag vrijblijvend contact met je op om e.e.a. samen te bespreken.  Bel, mail of app gerust!